Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Jag vill bortse ifrån pappersutskick, hur gör jag?

Hej!
Varje kvartal får jag ovannämnda aviseringar trots att min hyra dras per autogiro. Kan inte dessa hyres/avgiftsaviseringar ses på nätet? För att spara papper.
Mvh Thea Lindberg, Råå
Thea Lindberg Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Thea!

    Det stämmer som du säger att du har tillgång till dina hyresavier även via vår hemsida, om du har ett konto på Riksbyggens kundwebb.

    Vi har inte möjlighet att stoppa utskicken av dina avier trots autogiro, då vi måste kunna skicka avier ifall hyresändringar sker i er bostadsrättsförening.

    Så snart vi har fått ordning på tjänsten e-faktura kan du som kund istället ansöka även om e-faktura och då kommer er hyresspecifikation som idag skickas med belopp 0kr via papper, komma till din internetbank. Håll utkik här på Riksbyggens kundforum så kommer vi publicera när e-fakturatjänsten är igång.
    Jacob Kundkommunikatör
  • Tack för svar. Kollar e-fakturatjänst. Thea.
    Thea Lindberg
  • Hej
    Om det är hyresrätter, måste det även då skickas ut pappersavier trots att man har autogiro?
    Annika Sedin
  • Hej Annika!

    Det stämmer att det måste skickas ut pappersavier trots autogiro även för hyresrätter inom Riksbyggen.
    Jacob Kundkommunikatör
  • Här skriver ni att ni MÅSTE skicka ut avier?! Men när jag har fått påminnelse för att jag inte fått avier så bemöttes jag med orden ”vi måste INTE skicka avier enligt lag, du som boende är ansvarig för att se till att du får dessa uppgifter”. Så då har jag blivit felinformerad? Då kan jag bestrida min påminnelseavgift? Ni MÅSTE ju skicka ut avier enligt svar från Jacob här? Hyresförändringar bör vi väl få information från bostadsrättsföreningen om? Kan ni ge enhetlig information? Vilket stämmer? Måste eller måste inte? 
    Sven J
  • Hej Sven!

    Vårat system i nuläget låter oss inte stänga av aviseringen för en boende om personen i fråga har autogiro. Det stämmer, vi måste inte skicka ut avier till er som boende men det är något vi som många andra företag gör för att underlätta för er boende att göra inbetalningar, sen om postgången i sin tur inte fungerat det vill säga om ni inte har fått avierna så går det självklart att kontakta oss antingen via telefon eller via mejl så ger vi er betalningsuppgifterna.

    Gällande hyresförändringar om du bor i en bostadsrätt är det något din bostadsrättsförening ska gå ut med information om, bor du i en hyresrätt ska fastighetsägaren gå ut med information till de boende om eventuella hyresförändringar. Skulle någon boende missa information om hyresförändringen så finns den på utskicken av pappersavierna.



    Alexander Kundkommunikatör
  • Varför kan ni inte koppla det till Kivra? Eller när i tiden kan man välja e-faktura istället.

    Mvh Anna
    Anna Strid
  • Hej Anna!

    Vi har i dagsläget inte möjlighet att koppla detta till den digitala brevlådan Kivra.

    E-faktura är nu fullt fungerande och du som boende kan ansöka om E-faktura via din internetbank så får du dina avier till internetbanken istället för hem i brevlådan.
    Alexander Kundkommunikatör

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.