Hur fungerar kösystemet för hyresrätter?
Varför kan man bara söka 2 bostäder åt gången?
Hur räknar ni köpoängen... bortsett från den som stått längst i kö... hur många poäng per dygn ? Vad är högsta poäng för att få tillgång till en bostad ?
Hur räknar ni köpoängen... bortsett från den som stått längst i kö... hur många poäng per dygn ? Vad är högsta poäng för att få tillgång till en bostad ?
Följ inlägget
15
följare
Man samlar ett poäng per dygn när man står i kö för lägenheter på vår hemsida.
Det går inte att se hur mycket köpoäng som krävs för varje lägenhet. Vi rekommenderar att anmäla intresse till de lägenheter som man är intresserad av.
Den person som har anmält intresse och som har högst köpoäng kanske inte uppfyller våra krav som hyresgäst, vilket innebär att turordningen för erbjudande kan komma att ändras. Skulle personerna som fått erbjudande inte vara intresserade av lägenheten skickas erbjudande ut till nästkommande personer i turordningen.
Undrar varför ni inte ta bort uthyrda lägenheter? Går ju inte att söka något nytt då man endast få söka två åt gången.
Bostäderna finns kvar bland dina intresseanmälningar tills dess att någon har fått kontrakt på bostaden. Då tas din intresseanmälan bort och du kan intresseanmäla en ny lägenhet.
hi Thank ,
How to join the queue?
I am a New customer and registered my account. Please guide me how to join the queue for accommodation on rent?
Thanks
To assist you to join the que for the rental appartments it would be best if you gave us a call so we can guide you through the phone.
This to avoid any missunderstandings regarding how to place yourself in the right que depending on what area you're looking for an apartment.
Please contact us at 0771-860 860
Hur kan jag se hur ja ligger till i kösystemet på en lägenhet jag lämnat intresseanmälan på?
Det går dessvärre inte att se din exakta köplats för en lägenhet som du lämnat intresse på, vi sammanställer samtliga ansökande när sista svarsdatumet har gått ut och skickar ut erbjudande till de som står först på tur/har mest poäng.
Så det är bara att avvakta för din del tills att du får ett eventuellt mejl om erbjudande för önskad lägenhet.
Skickar ni mail när man får ett erbjudande på sökt lägenhet?
Mvh Marija
Ja precis, vi skickar ut ett mejl om eventuellt erbjudande för lägenhet om man lämnat intresseanmälan och är först på tur.
Kommer upp en ruta där det står att jag har sökt max......fast de inte är aktuella längre !!!!
Skärpning, Tack ☺️
Dem lägenheterna som finns under dina intresseanmälningar tas bort så snart kontraktet är påskrivet.
Det ska framgå en text under dina intresseanmälningar där det framgår vart i processen vi är. Det kan vara att handläggning pågår, erbjudande, kontraktskrivning m.m.
När det står handläggning pågår så håller vi på att erbjuda visning gällande det objektet. Så när en kund har tittat på lägenheten, skickat in sina handlingar och skrivit på kontraktet så kommer objektet försvinna ifrån dig och du kan göra nya intresseanmälningar.
Jag undrar om köpoängen nollställs när man skriver på ett kontrakt på ny bostad eller om man behåller dem.
Mvh Tina
Vilken bra fråga du ställer. Köpoängen kommer att nollställas när du har skrivit på ett kontrakt för en bostad. Anledningen är att du har tillgodosett dina poäng. Om du fortsättningsvis önskar stå i kö för en annan bostad så kan du ställa upp dig i kö på nytt.
Jag har stått i kö i en månad och har därför inte många poäng. Jag undrar hur länge detta kösystem funnits och om ni kan ge ett genomsnittspoäng för att hamna högt i listan på en intresseanmälan?
Mvh Henrietta
Det kösystemet vi använder hos idag heter köportalen, de har funnits sedan maj 2017 men vi hade ett annat kösystem tidigare, därifrån har kunder tagit med sina poäng in till köportalen.
Skillnaden på kösystemet innan våren 2017 och nu är att det är en aktiv kö idag. Det innebär att man måste aktivt gå in och göra en intresseanmälan på varje objekt man är intresserad utav, det räcker inte bara att man stå i kö för att få gå på visning.
Det är svårt att säga någon genomsnittspoäng eftersom det skiljer sig på varje ort och varje objekt.
På ett objekt kan det vara 5 personer som har gjort en intresseanmälan och då står det mellan dessa 5 personer. Ett annat objekt kan det vara 150 personer som har anmält intresse och då skickas ett erbjudande till dem personerna med högst meritpoäng och enligt föreningen eller fastighetsägarens köregler.
Mvh
Efter att man har tackat ja till erbjudandet och sista svarsdagen har varit, så kommer vi att efterfråga lönespecifikationer och anställningsavtal m.m. Hyresadministratören kommer att ta kontakt med dig om detta.
Samtliga personer som fått erbjudande får alltid återkoppling oavsett om de är godkända eller inte. Är man godkänd så får man vidare information för uthyrningen och kontraktsskrivning.
Jag hittar ingen information om hur er kö fungerar, det skulle ju underlätta för eventuellt nya hyresgäster att kunna få denna information på er hemsida.
Information om kön för hyresrätter hittar du här.
Gällande din fråga för hur ofta du behöver logga in så finns det inget sådant, de räcker med att du skapar ett konto och du blir inte borttagen ur kön förens du själv väljer att avsluta ditt konto.
När jag gjort en intresseanmälan på en lägenhet, går det inte att ta bort den då?
Varför kan man bara göra två intresseanmälningar? Om jag vill ta bort ett intresse för ett objekt, vart vänder jag mig då? För att kunna söka ett annat objekt jag är ännu mer intresserad utav. Mvh
Om du skriver kontrakt på en lägenhet så försvinner köplatsen med dina insamlade poäng. Om du sedan önskar stå i kö för en annan bostad så behöver du ställa upp dig i kö på nytt inne på köportalen.
Vi har vissa hyresbestånd i Stockholm som sköts av bostadsförmedlingen och vissa som sköts via vår köportal.
Lägenheterna i Kungsängen och Västerhaninge sköts via vår köportal och resterande delar av Stockholm sköts via bostadsförmedlingen.
När man gjort en intresseanmälan på en lägenhet, Kan man ta bort den?
Hur ska man göra ?
Man kan ta bort en intresseanmälan från köportalen innan sista datumet för ansökan varit. Därefter är det dessvärre inte möjligt att ta bort sitt intresse.
Det kommer att försvinna automatiskt från köportalen när kontrakt är skrivet för just den bostaden.
Hur långt efter man tackat ja på en lägenhet och tiden för att tacka ja gått ut får man reda på om man får kontraktet? 😀
Ungefär 2-3 dagar efter att sista svarsdatum blir man meddelad om man är aktuell för objektet, får man inget meddelande är meritvärdet (köpoäng) för lågt.
Att meddela er som anmält intresse för en lägenhet men inte fått något erbjudande är en återkommande fråga och vi jobbar på en lösning för detta.
Det man kan tänka på nu är att om man inte fått ett erbjudande om visning efter 2-3 dagar efter sista svarsdatumet för intresseanmälan så har den gått vidare till en person med högre köpoäng.
Du kan anmäla intresse på en lägenhet när dina nuvarande intresseanmälningar under intresseanmälningar försvinner från din köportal.
Dessa brukar vanligtvis försvinna när objektet du lagt en intresseanmälan på har blivit tilldelat en person.
"Köplatsen är inaktiv till och med 2020-11-01. Kontakta kundtjänst för mer information"
Det meddelandet visas när man som intressent lämnat en intresseanmälan på ett objekt men sedan inte svarat eller tackat nej 3 gånger till ett erbjudande av objektet.
Köplatsen blir då inaktiv vilket medför att du inte kommer få några mejl om lediga objekt utan du måste själv gå in på köportalen och titta lite då och då för att se om det finns något objekt som är intressant. När din köplats blir aktiv igen (2020-11-01) kommer du få mejl precis som vanligt igen.
Har börjat söka bostad.
Bra forumet finns, givande läsa inläggen om kösystemet
Tack för synpunkterna förs vidare, behandlas & systemet förenklas !
Mvh Elin
Vad kul att höra att du hittar informationen du söker här på forumet 😀
När jag nu i juni gick in och kollade såg jag att de fanns en kö som heter samma som min stad.
vad skiljer köerna åt? kan man göra något åt dom poängen jag har i "fel" kö om de nu är så att jag ställde mig i fel kö i december 2017?
För att vi ska kunna undersöka vad som gäller för köerna du angivit och kunna ge dig ett korrekt svar behöver vi lite mer information från dig.
Vänligen kontakta oss på telefonnummer 0771860860 eller mejla din fråga tillsammans med fullständiga person och kontaktuppgifter till info@riksbyggen.se så ska vi hjälpa dig.