Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur betalar jag min årsavgift för Riksbyggen Förtur?

Gick med i Förtur 2017, hur betalar jag årsavgift 2018 och därefter?
Björn Olhans Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Björn!

    Hur du går tillväga för att betala årsavgiften framöver beror på hur du gjorde föregående år.

    Omkring ett år efter att du gjorde din senaste betalning kommer du få ett mejl med information, att du 10 dagar senare kommer debiteras via kortbetalning eller få en faktura via mejl från Klarna, beroende på vilket val du gjorde föregående år.

    Önskar ni ändra betalningsmetod kan ni göra detta på Riksbyggens kundwebb, observera att detta måste göras innan sista betaldag har passerat.
    Jacob Kundkommunikatör
  • Väntar på fakturan för 2018 inbetalningskort 200, när kommer den

    Dragan Dobromirovic
  • Hej Dragan!

    Aviseringen för de förturkunder som tidgare var medlemmar i Riksbyggen Bospar, skickas ut i början av april. För övriga skickas betalningsuppgifter årligen runt det datum man gick med i förtur.
    Alexander Kundkommunikatör
  • Är det årsvis? Jag gick med dec-17 och betalade 200 kr och trodde det gällde till dec-18 då. Är jag fel ute?
    Pernilla
  • Hej Pernilla!

    Du är helt rätt ute, betalning sker en gång per år runt det datum man blev medlem i Riksbyggen Förtur. Var man tidigare medlem i Riksbyggen Bospar som sedan övergick till Riksbyggen Förtur får man avisering nu i april. För dig gäller alltså att du ska göra din nästa betalning i december 2018.
    Jacob Kundkommunikatör
  • Vill betala som vanligt över postgiro.
    Åke Ljung
  • Hej Åke!

    Om du har fått en faktura för din årsavgift via e-post men önskar denna hemskickad till dig, då behöver du ta kontakt med Klarna som kan hjälpa dig med detta.

    Jacob Kundkommunikatör
  • Hej, vi var tidigare medlem i Riksbyggen Bospar men är nu medlem i Riksbyggen Förtur. Vi har ännu inte fått någon faktura för årsavgiften 2018 och ej heller under flera dagar lyckats logga in pga tekniskt fel hos er. När får vi fakturan? När är det tekniska problemet löst så att vi kan logga in igen.
    Karolina
  • Hej Karolina!

    Om du har problem med inloggningen för Riksbyggen Förtur behöver du skicka ett e-post med dina person- och kontaktuppgifter samt vad ärendet gäller till fortur@riksbyggen.se så ska vi lösa inloggningsproblematiken och se över vad som hänt med faktureringen.
    Jacob Kundkommunikatör
  • Hej, Varför har jag inte inte fått fakturan för förtur och inte fått svar när jag mailat er på förturskundtjänst om när den kommer.

    Johan

    Johan
  • Hej Johan!

    Ifall du har mejlat till fortur@riksbyggen.se behöver du bara avvakta respons. Är för tillfället högt tryck gällande förtur och det kan därmed dröja extra dagar innan du får svar.
    Jacob Kundkommunikatör
  • Ingen på Riksbyggen vet bär eller hur jag kan betala.
    Har ringt , skickat mail ingen respons . Kan jag missa alla mina poäng tack vare att ni slarvar och inte klarar era uppgifter. Sidan fungerar inte och i telefon avvisas man hela tiden

    Anna Minkova Falk
  • Nu är det maj och fortfarande ingen hjälp eller svar hur man gör.
    Anna Minkova Falk
  • Hej

    Jag har ej kunnat göra min inbetalning till er, har under flera veckor försökt att få en faktura till mig för års avgift 2018. de funkar ej för mig att ändra betalsätt.
    skicka en faktrua nu

    mvh
    Robban

    Robert Jönsson
  • Hej!
    Har problem att betala årsavgiften för 2018 som vissa andra. Hur gör jag ???
    Har betalat med kort tidigare. Är det bättre  via faktura via KLARNA???
    M.v.h.
    Lillemor Abersten
    Lillemor Abersten
  • Hej!

    Jag beklagar lång handläggningstid, vi gör så gott vi kan och ni kommer få svar på era e-postmeddelande så snart vi hunnit ikapp i inkorgen. Inga poäng kommer att förloras för er trots att ni inte har betalat.

    Gällande inbetalning för medlemskapet till Förtur sker via Klarna. Har du betalt via faktura föregående år kommer du även detta år att få en faktura. Den kommer att skickas till din e-post. Glöm inte att kolla skräpposten så den inte har hamnat där.

    Betalade du med kort föregående år kommer vi att göra dragningen på samma kort detta år. Har du bytt kort eller bytt bank sen sist ber vi dig uppdatera dina uppgifter inne på ditt förturskonto.

    Har man valt att ändra betalsätt inne på sitt förturskonto kommer det att komma ut ett nytt e-postmeddelande inom 24 timmar på vardagar. Följ då betalnings verifieringslänken för att byta betalsätt. Vill du betala med kort anger du dina kortuppgifter och då dras beloppet dagen efter. Väljer du istället faktura kommer en faktura att skickas till din e-post dagen därpå för betalning.

    Sanna Kundkommunikatör
  • Hej.
    Min och mina barns förtursplatser skulle ha betalats för länge sedan. 3 gånger har jag skrivit och frågat förtur hur man ska betala. Fått ett svar att det beror på hur man betalat tidigare. Då jag betalat med betalkort hopades jag på någon form av betalningsinstruktion skulle komma, men svaret var inte exakt, utan RB har hänvisat till Klarna. Inget belopp har dragits på min betalkort, och ingen tycks veta hur betalningen ska göras. Mycket märkligt tycker jag det verkar...
    Björn
  • Hej Björn!

    Om du betalade med kort föregående år ska vi försökt att dra på samma kort även detta år. Har du bytt bank eller bytt kort sedan sist?

    Eftersom det nu har gått en tid sedan du skulle ha betalat behöver jag be dig att ändra ditt betalsätt inne på ditt Förturskonto för att vi ska kunna dra medlemsavgiften.

    Ifall du saknar inloggningsuppgifter till ditt Förturskonto behöver du få en länk från Förtur. Skicka ett e-postmeddelande till fortur@riksbyggen.se med dina person- och kontaktuppgifter för samtliga personer som du betalar åt. Glöm inte att beskriva ditt ärende.

    Har du skapat dig ett konto sedan tidigare: Logga in via kundwebben med dina inloggningsuppgifter för Förtur.

    När du är inloggad på ditt Förturskonto kolla efter menyraden högst upp på sidan, välj ändra betalsätt. Bocka i att du vill ändra betalsätt.
    Nu kommer ett nytt e-postmeddelande att skickas ut till dig inom 24 timmar (om du gör detta en vardag). Följ instruktioner för att fylla i dina kortuppgifter i den länken som finns i e-postmeddelandet. När du har gjort det kommer din betalning att dras dagen därpå.

    Önskar du att vi guidar dig hur du byter betalsätt på telefon är du välkommen att ringa oss på 0771-860 860 dygnet runt.

    Sanna Kundkommunikatör
  • Ok. Detta var nytt - jag måste initiera betalningen (ändringen) och vänta på email från Klarna med instruktioner. Problemet för mig är att jag inte kan använda Klarna för utgående betalning (bara inkommande), men det kanske finns andra (kort-) alternativ i den länken som kommer, inom 24 timmar (?)
    Vi får se...
    Tack för svar.
    Björn
  • Hej.

    Trots att jag inte har bytt kredit kort sedan sista betalningen till förtur, följde har instruktionerna enligt nedanstående mail.

    Jag begärde att ändra betalsätt för samtliga tre (3) köplatser familjen har. Det har nu gått 3 dagar sedan min begäran och jag har fortfarande INTE fått någon e-post med information eller länk om hur jag uppdaterar betalningssättet för förtur.
    Jag har även kollat skräpposten. Ingenting från Klarna, Riksbyggen eller Förtur om detta.

    Så frågan kvarstår, nu en femte gång - hur kan jag betala för vår familjs tre (3) förtursplatser ???

    Björn
  • Hej igen Björn!

    Eftersom du beställde en ny betalningsverifieringslänk i onsdags den 9/5 så har du inte hunnit få din länk ännu, det är på grund av att det inte har varit en vardag förrns idag. Det var röd dag i torsdags den 10/5 och sedan klämdag dagen därpå och därefter helg.
    Idag måndag 14/5 eller imorgon tisdag så borde e-postmeddelandet komma till din e-postadress med betalnigsverifieringslänken. Så jag får be dig avvakta tills imorgon och hålla koll i din inkorg samt skräppost.

    Dyker den fortfarande inte upp får du skicka ett e-postmeddelande till fortur@riksbyggen.se med dina kontakt- och personuppgifter så får dem kolla varför du inte har fått länken.

    Sanna Kundkommunikatör
  • Hej.
    Har haft kontakt med förtur per email. Tydligen har alla avgifter dragits som föregående år på det registrerade kreditkortet, utan att jag sett det (ska kolla kontoutdraget igen).
    Det jag upplevde som otydligt på RBs förtur hemsida var benämningen "senaste betalning" som jag (felaktigt) tolkade som senaste betalningsdag. I stället var det alltså då den senaste betalning var emottagen/utförd. Så nu ÄR vi betalda till nästa år, men kommer förmodligen få en länk att ändra betalningssättet några veckor innan nästa betalning, som begärt.
    Björn
  • Hej Björn!

    Vad skönt att höra att det löst sig. Vi tar vidare dina synpunkter kring benämningarna så att det inte blir några missförstånd i framtiden.

    Ha en bra dag!
    Johanna Kundkommunikatör
  • Äntligen så har ni förstått att inte använda idioterna på Klarna som helt utan avisering ändrade på betalningsvillkoren var ingen bra idé.
    Nu är Klarna helt spärrade i mitt system men nu får jag en faktura av er istället och som tidigare en månad före förfallodag.
    Nu känns det tryckt att åka på semester igen utan att riskera massa tjafs bara för man inte sitter hemma och betalar räkningar varje dag !!
    Tommy Karlsson
  • Hej Tommy!

    Tack för din feedback! Vad skönt att höra att du känner att denna lösningen passar dig bättre.
    Sanna Kundkommunikatör
  • Hej Sanna !
    Efter  mer än 40 st mail till er om att Klarna är jävla gangster så har ni äntligen nyktrat till,
    Helt otroligratt det tog två år innan ni äntligen nu tog er ert förnuft till fånga.
    Klarna tillämpar sina egna regler som inte är med svensk lagstiftning.

    RIKSBYGGEN  TILLÄMPAR INTE SVENSK LAGSTIFTNING !!!!!!!!!!!!!!

    Tommy Karlsson
  • Hej  Sanna

    Varför tog du bort mitt inlägg !!!!!!!!!!!!!
    Tommy Karlsson
  • Har betalat min avgift i tid men har nu fått två påminnelser från klarna den sista med förhöjd avgift blir det inkasso nästa gång funderar på att avstå plats i riksbyggen har ingen lust att ringa klarna fleragånger
    Bertil Rannström
  • Hej Bertil!

    Om du har fått påminnelser från klarna är det klarna du ska kontakta i det här fallet som får undersöka varför påminnelser har skickats ut till dig även fast du har betalat i tid.

    Ja, inkasso träder i kraft efter inbetalning inte gjorts efter att påminnelse skickats ut.
    Alexander Kundkommunikatör

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.